כיתות ה' עד ו': לחץ חברתי ומותגים
כשילדים מגיעים לסוף בית הספר היסודי הם נתונים לפיתויים גדולים מאוד ולחץ חברתי לרכוש עוד ועוד מוצרים. אפשר להשתמש בכך כדי ללמד אותם להתנהל נכון עם כסף. כתבה שלישית בסדרה
מעין מנלה 06.11.13
כשילדים מגיעים לכיתות ה'-ו' הם נתונים לפיתויים מאוד גדולים באמצעות התקשורת והחברים לצרוך מוצרים, לקנות מותגים ומפעילים לחץ על ההורים לתת עוד ועוד כסף. אפשר להשתמש ברצונות האלו של הילדים כדי ללמד אותם איך להתנהל נכון עם כסף. מחלקת החינוך הפיננסי במשרד האוצר פרסמה ביולי מסמך המפרט את המיומנויות הדרושות לילדים לפי חלוקה לגילאים החל מהגיל הרך ועד התיכון. במהלך השבוע אנו מציגים פעילויות וטכניקות שניתן לאמץ כדי להקנות לילדים ידע והרגלים להתהגות נכונה עם כסף לפי הגילאים השונים. היום נתמקד בכיתות ה' עד ו', הזמן בו הפיתויים לרכוש עוד ועוד מוצרים רק מתעצמים.
לפי מחלקת החינוך הפיננסי במשרד האוצר בגילאים האלו ילדים צריכים, בין היתר, להבין שחשוב לנהל תקציב מאוזן וכי לא ניתן להוציא יותר ממה שמכניסים, לבצע חישובים הכרוכים במתן עודף ולזהות השפעה של לחץ חברתי ושל שיווק ומיתוג בתהליכי קבלת החלטות פיננסיות.
מעדכנים את דמי הכיס
בכיתות ה'-ו' ניתן להמשיך בהרגל של דמי כיס תקופתיים כאשר יש להתאים את הסכום לגיל הילד, לצרכיו ולמצב הכלכלי של המשפחה, אומרת ענבר ישראל, בעלת חברת "ערך עתידי" הפועלת להקניית כישורים פיננסיים לילדים. "פעם בשנה מומלץ שההורים יחשבו מחדש על הסכום אותו הם נותנים כדמי כיס, משום שכאשר הילד גדל צרכיו משתנים. ילדים בכיתה ה'-ו' מתחילים לבלות יותר עם חבריהם, סוג ההוצאה משתנה, ויש להתאים את סכום דמי הכיס", היא אומרת. בנוסף, ילדים בגיל זה בדרך כלל נתונים לפיתויים רבים, אליהם הם נחשפים דרך אמצעי התקשורת או החברים ולכן יתכן שיחושו שדמי הכיס לא מספיקים להם. "חשוב שההורה יעמוד בהחלטתו מתוך בטחון שגובה דמי הכיס שקבע אכן אמורים לספק את הצרכים של הילד. בצורה זו, הילד לומד להתנהל בתקציב נתון", מסבירה ענבר ישראל .
לומדים שאפשר להרוויח כסף
כאמור, אחרי עדכון דמי הכיס צריך לעמוד איתנים מול הלחצים של הילד להגדילם, עם זאת במידה שהילד מעוניין להגדיל את תקציבו ניתן לאפשר לו לבצע מטלה בתשלום, אומרת ענבר ישראל. לדוגמא, הילד יכול להחזיר בקבוקים לסופר ולקבל תמורתם כספי פיקדון או לשטוף את הרכב. "על ההורה להגדיר אילו פעולות הוא מתגמל. מומלץ שאלו יהיו פעולה אחת או שתיים שההורה היה משלם עליהם לגורם חיצוני ולא לכלול מטלות ביתיות שעל הילד לבצע בשל היותו חלק מהמשפחה", היא אומרת.
טבלת ניהול דמי כיס
כשהילדים קצת יותר גדולים אפשר לערוך טבלת ניהול דמי כיס, אומרת רותי שרון, מומחית לכלכלת המשפחה. "אפשר להדפיס או להכין בפנקס קטן את הטבלה ולשמור אותה בתוך קופת החיסכון. כך, בכל פעם שמקבלים כסף או מוציאים כסף רושמים מה עשינו ומחשבים את הייתרה", היא מסבירה.
בטבלה רושמים את התאריך, תיאור הפעולה (למשל קבלת דמי כיס, או קניית צעצוע), רושמים את הסכום בתור הכנסה או הוצאה ומחשבים את הייתרה. "הילדים לומדים להבין מה ההבדל בין הכנסה להוצאה ואיך זה משפיע על הייתרה שלנו – הכנסה מגדילה את הייתרה והוצאה מקטינה אותה", היא אומרת. כמו כן, הילדים מתרגלים לנהל מעקב אחרי ההכנסות וההוצאות ומבינים את המשמעות של קבלת דמי כיס באופן קבוע.
מותגים ופרסומות
כאשר הולכים יחד עם הילדים לקניות ניתן לפתח את הצרכנות הביקורתית. ענבר ישראל ממליצה לפתח שיחה בנושא המותגים ולהראות מה ההבדל במחירים. למשל בחנות של מכשירי כתיבה ניתן להראות שמחברת עם מותג עולה יותר ממחברת לא ממותגת ולראות שניתן לרכוש יותר מוצרים שאינם ממותגים ולאו דווקא איכותיים פחות, באותו הסכום. לחשוב ביחד עם הילד מה אנחנו מעדיפים - לקנות מעט מוצרים ממותגים או מוצרים איכותיים אחרים, שאינם ממותגים, בכמות ומגוון גדולים יותר, היא מסבירה. לדבריה, מעבר להיבט הכלכלי קיים גם היבט חברתי פעמים רבות, ולכן ניתן למצוא דרך ביניים, למשל, לרכוש מוצר או שניים ממותגים, עם עדיפות למוצרים שמשמשים את הילד לאורך זמן, ואת יתר המוצרים לא ממותגים.
בזמן שהולכים לקניות עם הילדים ניתן לאפשר להם לשלם במקומות בהם התשלום הוא במזומן, אומרת ענבר ישראל. כך, מחזקים אצלם מיומנויות כמו חישוב עודף ופריטה. בנוסף אפשר לחזק את המיומניות האלו באמצעות משחקי חשבון, לאו דווקא בהקשר הכספי.
שיחות על אקטואליה
ענבר ישראל ממליצה מעת לעת למצוא הזדמנויות לשיחות, להעלאת שאלות מאתגרות לדיון בזמן שנוסעים או בזמן שאוכלים יחד ארוחת ערב. לדוגמא, להעלות שאלה כמו: "מדוע למוצר זהה לגמרי יכול להיות מחיר שונה במקומות שונים?" או להתייחס לכותרת בעיתון כגון "קרנית פלוג מונתה לנגידת בנק ישראל" ולעורר שיחה עם הילדים על מהו בנק ישראל ומה הם תפקידיו.