דף הבית >> בתקשורת >> כיתות ב' עד ד': מתחילים עם דמי כיס
כיתות ב' עד ד': מתחילים עם דמי כיס
כולנו רוצים שהילדים שלנו ידעו לנהל נכון את הכסף שלהם כשיגדלו. מומחים ממליצים לנצל את השנים הראשונות של בית הספר כדי ללמד אותם התנהלות נכונה באמצעות דמי כיס. איך עושים את זה נכון?
מעין מנלה 05.11.2013
כולנו רוצים שהילדים שלנו ידעו לנהל נכון את הכסף שלהם ושכאשר יגדלו יצליחו בקלות לבחור חשבון בנק, להשוות משכנתאות ויידעו אילו ביטוחים הם צריכים. מחלקת החינוך הפיננסי במשרד האוצר פרסמה ביולי מסמך המפרט את המיומנויות הדרושות לילדים לפי חלוקה לגילאים החל מהגיל הרך ועד התיכון. במהלך השבוע אנו מציגים פעילויות וטכניקות שניתן לאמץ כדי להקנות לילדים ידע והרגלים להתהגות נכונה עם כסף לפי הגילאים השונים. היום נתמקד בכיתות ב' עד ד', הזמן בו המומחים ממליצים להתחיל לתת דמי כיס.
בכיתות ב' עד ד' ילדים צריכים בין היתר, לפי מחלקת החינוך הפיננסי במשרד האוצר, להיות מסוגלים להגדיר מטרה ולחסוך כסף עבורה, להכיר דוגמאות להחלטות כלכליות שמקבלים מדי יום כמו למשל במהלך הקניות ולהבין שאנשים מרוויחים כסף מעבודה.
דמי כיס
"הרבה מהכישורים כגון חסכון למטרה עתידית, קביעת סדרי עדיפויות, קבלת החלטות קניה שקולות או תכנון תקציבי ניתן ללמד בגילאים האלו באמצעות ניהול דמי כיס. כאשר מתחילים לתת דמי כיס חשוב לתאם ציפיות עם הילד למה הם משמשים, צריך לקבוע תדירות ולעמוד בה, בין אם זה פעם בשבוע או פעם בחודש, חשוב מאוד להיות עקביים", אומרת ענבר ישראל, בעלת "ערך עתידי" הפועל להקניית כישורים פיננסיים לילדים. את הסכום יש להגדיר מראש ולדאוג שיהיה כזה שיספיק לצרכים שעבורם החליט ההורה שדמי הכיס מיועדים. "חשוב שבזמן שההורה קובע את הסכום הוא יתייחס גם לחלק שישמש לחסכון לטווח קצת יותר ארוך, של מספר חודשים", היא אומרת.
טבלה חודשית להשגת מטרה
אם הייתם עם הילד בחנות והוא מאוד רצה לקנות צעצוע אבל אין לו מספיק כסף בקופת החיסכון, אפשר לחזור איתו הבייתה ולהכין ביחד "טבלה חודשית להשגת מטרה", אומרת רותי שרון, מומחית לכלכלת המשפחה. לדוגמא, נניח שהילד רוצה לקנות דמות לגו שעולה 30 שקלים, עכשיו יש לו 13 שקלים בקופת החיסכון ובכל שבוע הוא מקבל 5 שקלים. כותבים ומחשבים יחד איתו בטבלה כמה כסף יהיה לו אם הוא יחסוך את דמי הכיס שקיבל בכל יום שישי ויתאפק לא לקנות דברים אחרים בדרך. כך ניתן להסביר לו שבעוד ארבעה שבועות יהיה לו מספיק כסף לרכוש את הצעצוע שרצה. "אפשר לגזור תמונה של הצעצוע שרוצים לקנות ולהדביק על הטבלה להמחשת היעד. את הטבלה אפשר לתלות על המקרר. במהלך הימים הילד ייגש וייבדוק כמה ימים נשארו עד שייצבור מספיק כסף. ביום המיוחל אפשר ללכת ביחד לחנות ולאפשר לו לקנות, להגיש את הכסף למוכר ולקבל את המוצר", אומרת שרון. לדבריה, חשוב לא להשתמש במושג טבלת ייאוש מכיוון שאנחנו רוצים ליצור גישה חיובית. הילדים לומדים מתוך הכנת הטבלה דחיית סיפוקים, תכנון, סדרי עדיפויות, חישובי חשבון ומשמעות לזמנים.
ספרים ומשחקי קופסא
בגילאים האלו אפשר להשתמש בקריאה משותפת של ספרים בנושא כסף והתנהלות עמו כדי ללמוד וכדי לייצר שיח בנושא, להכיר מטבעות וללמוד על ההיסטוריה של הכסף. שרון ממליצה על הספרים "כסף לא צומח על העצים" מאת לוי מורב, "ארגז הקסמים של אריק" מאת יניב חדד, "המיץ של פיץ" מאת מיקי סלע ו"כסף לא גדל על העצים" של עמותת פעמונים.
דרך נוספת להכיר כסף וללמוד על ההתנהלות עימו היא באמצעות משחק קופסא כמו "מונופול","עושים כסף" או "גאון בחיסכון" של עמותת פעמונים, אומרת ענבר ישראל. כמו כן, ניתן לתרגל ולרכוש באמצעות משחקי מחשב המוצעים באתר "איפה הכסף" מיומנויות כמו הכנת תקציב, חישוב עודף ועבודה.
עבודה
אחד הדברים שילדים בגיל בית הספר היסודי צריכים לדעת הוא היחס שבין עבודה לכסף. את נושא העבודה ממליצה ענבר ישראל להעביר באמצעות שיחה והתנסות במסגרת המשפחתית. אחד הדברים שאפשר לעשות הוא לשאול את הילד מה ירצה להיות כשיגדל, לבדוק יחד מה צריך לעשות כדי להגשים את הרצון הזה - מה יהיה עליו ללמוד, איזה ניסיון יצטרך, אילו כישורים יידרשו ממנו. ניתן אף להסתכל יחד במודעות דרושים ולבדוק מה מצופה ממי שמעוניין לעבוד בעבודה זו.
בנוסף, לדברי ענבר ישראל, ניתן לתת לילד מטלה שאם יבצע אותה יקבל סכום כסף שהוגדר מראש. "חשוב שזו תהיה מטלה שבכל מקרה ההורה היה משלם עליה לגורם חיצוני. למשל אם ההורה נוהג לקחת את הרכב לשטיפה, אפשר להחליט יחד עם הילד שאם הוא ישטוף את הרכב הוא יקבל תשלום עבור עבודתו", היא מסבירה.
קניות
ענבר ישראל ממליצה ללכת מדי פעם עם הילדים לקניות בסופר או קניות אחרות ותוך כדי לשתף אותם בשיקולי הקנייה שלכם כמבוגרים. לדוגמא, כאשר בודקים אם מבצע מסויים משתלם או לא אפשר לשתף את הילדים בשיקולים שמביאים אתכם להחלטה. לשים לב שקונים מה שתוכנן מראש ושלשמו הגעתם לחנות, להשוות מחירים ולהשתדל לתת דוגמא אישית.